Behandelingen & Tips

U kunt van mij verwachten dat ik u help uw gebit zo lang mogelijk en zo gezond mogelijk te behouden.

Gebitscontroles

Het begint met regelmatige gebitscontroles. Hoe schoner uw tanden en kiezen, hoe beter ik deze kan beoordelen. Ik informeer u als er een probleem dreigt of al aanwezig is en samen bepalen we de beste aanpak voor behandeling hiervan. Soms is dit het opschroeven van preventieve maatregelen, in andere gevallen één of meerdere behandelingen.

Preventie

Nieuw onderzoek, inzichten en apparatuur hebben gezorgd voor een enorme toename aan behandelingsmogelijkheden. Ik houd mij het liefst bezig met het voorkòmen van problemen zodat minder (ingewikkelde) behandelingen nodig zijn. Dit lukt mij ondertussen aardig goed en wordt breed door u gewaardeerd. Uw dagelijkse en zorgvuldige gebitsverzorging is een onmisbaar onderdeel van het proces.

Trotse gezichtjes

Kinderen maak ik zo jong mogelijk bewust van hun gebit, van het belang van het hebben van een goede mondgezondheid, van hun eigen invloed hierop en dat zij hun ouders of verzorgers hard nodig hebben voor een juiste mondverzorging.

Het is een heel leuk proces dat mij veel voldoening geeft. Het resultaat mag er zijn: ik kom steeds minder vaak gaatjes in melkgebitten tegen 😊 en zie steeds vaker trotse gezichtjes.

TIP

Bent u bang voor de tandarts?

Zorg voor een andere volwassene die met uw kind naar de tandarts mee gaat. Kinderen voelen uw angst feilloos aan en kunnen hierdoor ‘zo maar’ angstig worden voor de tandarts.

Mondverzorging

Voor het tarief van een tweevlaksvulling kunt u, afhankelijk van het merk, min of meer voor één jaar aan tandenstokers, floss of ragers kopen.

Het grootste deel van de gaatjes in een gebit wordt veroorzaakt doordat de ruimte tussen de tanden en kiezen niet (voldoende) wordt gereinigd.

Met een kleine wijziging in uw dieet en in uw mondverzorging kunt u een groot verschil maken.

Poets dagelijks twee keer gedurende 2 à 4 minuten zachtjes en zorgvuldig met een zachte (elektrische) borstel en gebruik dagelijks floss, tandenstokers of ragers tussen iedere ruimte tussen de tanden en kiezen. Denk ook aan het achterste vlak van de achterste kiezen.

Uitneembare voorziening

Draagt u een uitneembare voorziening? Poets deze ook twee keer per dag met een prothese borstel met (vloeibare) zeep en spoel na met water. Zo houdt u het aankoeken van plaque en tandsteen tegen.

Spoel de uitneembare voorziening na iedere maaltijd of tussendoortje na om de etensresten te verwijderen. Dit verkleint het risico op irritatie van de slijmvliezen.

Bij schoonmaken uitneembare voorziening

Een rubberen anti-slip matje in de wasbak tijdens het reinigen van uw uitneembare voorziening is erg handig mocht het uw handen vallen.

Droge mond?

• Voelt uw mond of keel weleens of vaak droog aan?
  • Heeft u regelmatig dorst?
  • Gebruikt u medicijnen met als mogelijke bijwerking een droge mond?
  • Sport u vaak of intensief?
  • Heeft u vaker dan 7 keer een eet- of drinkmoment?
  • Voelt u zich vaak gestrest?

Dan heeft u een groter risico op het ontwikkelen van gaatjes.

Als u doorlopend iets minder speeksel heeft, is dit vaak onopgemerkt en loopt u al een verhoogd risico op tandbederf. Hoe comfortabel eet u een volkomen droog bischuit?

Het krijgen van gaatjes afremmen, kan dit?

Lees hier wat u kunt doen:

Het ontstaan van gaatjes en het natuurlijk herstel hiervan is een evenwicht waar u invloed op kunt uitoefenen.

Met de volgende tips, bovenop de basis mond verzorging, kunt u het ontstaan van gaatjes remmen:

• Streef naar maximaal 5 eet- en drinkmomenten per dag. Een los kopje koffie of thee met een scheutje melk telt mee als een drinkmoment. Water, thee en koffie zonder toevoegingen niet.
  • Drink voldoende, zeker bij sporten.
  • Spoel uw mond direct na met (lauw) water aansluitend aan iedere maaltijd of tussendoortje.
  • Spoel uw mond dagelijks overdag 1 of 2 keer met fluoride-spoeling zonder alcohol of met een beetje fluoride houdende tandpasta.
  • Gebruik dagelijks een extra keer floss, tandenstokers of ragers.
  • Wacht minimaal één uur met tandenpoetsen na zuur eten of drinken.
  • Vraag indien gewenst een apart consult aan voor een advies op maat.

WIST U DAT…

Medicijnen invloed kunnen hebben op uw behandeling ?

Sommige medicijnen beïnvloeden de behandelingen bij de tandarts. Denk bijvoorbeeld aan antistollingsmiddelen en bisfosfonaten, middelen tegen botontkalking.

Het is voor uw eigen veiligheid belangrijk dat u uw zorgverleners op tijd op de hoogte brengt van uw allergieën, ziekten en medicijngebruik en ook bij wijzigingen hiervan. Een medicijnpaspoort kunt u bij uw apotheek opvragen.

Wist u ook dat u een droge mond kunt krijgen van honderden verschillende medicijnen? U loopt dan een (sterk) verhoogd risico op het ontwikkelen van tandbederf, ook wanneer u uw gebit keurig verzorgt.

Materialen voor vullen en opbouwen

Verzwakking van een tand of kies begint met het ontstaan van een gaatje. Hoe dieper de vulling, hoe groter de verzwakking. Na een wortelkanaalbehandeling is dit nog veel erger. Kauwkrachten kunnen enorm zijn, vooral achter in de mond.

Gelukkig zijn er behandelingen die dit risico kunnen verkleinen. Elk materiaal kan echter slijten of breken, vooral bij knarsen of klemmen. Het is verstandig om dan een splint te dragen voor de nacht.

Kronen

Een kroon maak ik samen met een tandtechnieker als het helpt om de kies of tand sterker te maken, of bijvoorbeeld om een tand of kies op te bouwen naar aanleiding van gebitsslijtage. Het hele kauwvlak bestaat dan uit één sterk materiaal. Er zijn verschillende materialen om uit te kiezen met verschillende voor- en nadelen. Ik neem ze graag met u door.

TIP

Wees er bij verzwakte kiezen op tijd bij

Is uw kies erg verzwakt of versleten? Met het opbouwen van het kauwvlak uit één materiaal verkleint u het risico op verlies van uw kies.

Spanning en gevoelige tanden & kiezen

• Heeft u gevoelige tanden en kiezen?
  • Zijn uw tanden en/of kiezen afgesleten?
  • Gebruikt u regelmatig zuur eten of drinken?
  • Heeft u weleens last van uw kaakgewricht?
  • Heeft u regelmatig hoofdpijn?
  • Knarst u?
  • Klemt u?

Gebitsslijtage

Van stress kunt u gaan klemmen en knarsen. Dit kan onder andere hoofdpijn geven, gevoelige kauwspieren, pijn aan uw tanden en kiezen en ook kortere tanden of kiezen.

Afgesleten tanden en kiezen kunnen klachten geven. Vaak tijdens het eten of drinken, soms ook tijdens het sporten doordat (koude) lucht erlangs stroomt.

Daar waar het glazuur geheel verdwenen is, gaat het tandweefsel onder het glazuur snel slijten doordat het zachter is en er kunnen kuiltjes ontstaan. Dit kan op het kauwvlak van kiezen of snijvlak van tanden, of aan de zijkant, vlak bij het tandvlees.

Zijn die kuiltjes erg diep, dan kan er zich tandbederf in ontwikkelen.

Behandelingen bij gebitsslijtage

Afgesleten tanden en kiezen kunnen opgebouwd worden met ‘gewone’ vulmaterialen of met kronen. Het aangebrachte materiaal zal echter slijten of breken want de oorzaken worden door de tandartsbehandeling immers niet behandeld. Een garantie op duurzaamheid kan dus niet zomaar gegeven worden.

Afhankelijk van de situatie van uw gebit, de oorzaken van uw gebitsslijtage en uw wensen, kunnen we na (uitgebreid) overleg samen tot een behandelplan komen.

Het samen voorlopig aankijken van de situatie behoort ook tot de mogelijkheden, evenals het dragen van een splint tijdens de nachten.

Indien er sprake is van stress, is het verstandig om daar eerst aandacht aan te schenken en, indien mogelijk, actie te ondernemen. Uw algehele gezondheid zal er op vooruit gaan en u verkleint het risico op gebitsschade.

Heeft u verkorte tanden of afgesleten kiezen?

Overleg wat u nodig heeft om verergering tegen te gaan.

Sportbitje

Verklein de kans op tandletsel met het dragen van een op maat gemaakte en stevige gebitsbeschermer.

Collega’s

Voor beugels, implantaten, wortelkanaalbehandelingen en tandvleesontstekingen in een meer gevorderd stadium verwijs ik u graag naar mijn collega tandartsen en mondhygiënisten in de regio. Op deze manier wordt u een hogere kwaliteit aan expertise aangeboden.

Kijk ook op allesoverhetgebit.nl voor meer informatie.

Onlangs was ik met mijn kleizoon (9 jaar) bij Saskia, onze tandarts, Hij had een 2-tal kiezen die geseald moesten worden. Hij had daar al wat ervaring mee, maar ik merkte toch aan hem dat het weer behoorlijk spannend was. In de stoel geklommen nam Saskia alle tijd voor hem, legde uit wat er ging gebeuren en liet hem kennismaken met de verschillende instrumenten, niet alleen inzichtelijk maar ook tastbaar, de zuig-, water- en droogblaas instrumenten, maar ook die, o zo enge, boortjes, want hij had ook net te horen gekregen dat er een klein gaatje ergens zat. Meteen werd hem ook uitgelegd dat het nog zo klein was, omdat hij ook al regelmatig voor controle komt. Toen de eerste klaar was vroeg Saskia hoe hij het zou vinden om in plaats van één nu allebei de kiezen maar te sealen. Na enige bedenktijd antwoordde hij bevestigend. De uitleg, het geduld en het laten kennismaken met de apparatuur en hem overal bij betrekken maakte het allemaal duidelijk minder spannend. En het scheelde weer een afspraak. Het gaatje vullen kwam dan wel de volgende keer, was het advies van Saskia. Ikzelf en ik ben al sinds haar aantreden bij haar patiënt, kan niet anders zeggen dat ik het zelf ook zo ervaar. Bij haar staat de patiënt voorop, neemt de tijd, legt de meer ingewikkelde behandelingen uit en stelt ook alternatieven voor. In mijn geval zelfs ook eens een second opinion geregeld. Kortom, ik zou me geen andere tandarts wensen.

Ik was al onder behandeling in de praktijk van uw voorganger. Toen de praktijk door u werd overgenomen ben ik bij u in de praktijk doorgegaan. Nu 32 jaar geleden.

De betrokkenheid van u en de professionele zorg en persoonlijke aandacht zijn zeer waardevol. Dit is voor mij de reden in uw praktijk patiënt te blijven.

Jaren terug was mijn tandarts dhr. Verhaaf. Mevrouw Uilenberg heeft toen de tijd de praktijk overgenomen zo ben ik bij deze tandarts terecht gekomen. Altijd zeer tevreden over de behandelingen.
Vooraf legt mevr. Uilenberg altijd rustig en goed uit wat er gaat gebeuren. En dat is erg fijn. Bel je met klachten over je gebit dan word altijd geprobeerd of je dezelfde dag nog langs kan komen en dat lukt meestal ook nog. Mevr. Uilenberg neemt de tijd voor een consult en heeft altijd tijd voor een praatje en stelt je op je gemak. Heel fijne tandarts!!